» «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» » برقراری عدالت اقتصادی و امنیت غذایی
«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» - آینده پژوهی - اخبار ایران و جهان - انتخابات مکتبی - حکومت مکتبی - تکنولوژی - جامعه - جایگاه - جشنواره - حکومت - خانواده - دانشگاه - دکترین - ساختار - سمینار - سیدحسام سیدحسینی قهه - شفاف سازی مسائل فقهی - طرح سوال - فرضیه - فرمول نظریه - کارگاه - کتاب - کتابخانه - کنگره - لینکستان - مدرسه - مطالعه تطبیقی - مقاله - مکتب اقتصادی‌عدالت‌محور - مکتب انتخابات تربیت ‌محور - مکتب رسانه‌ای پژوهش محور - مکتب سینمایی رسالت‌محور - مکتب شهید قاسم سلیمانی - مکتب عشق و محبت - مکتب قدس - مکتب مدیریتی تکامل محور - مکتب ولایت فقیه - منطق جهانی شدن - نظریه - نظریه پردازان ایران - نظریه پردازان سایر ملل - نمایشگاه - همایش

برقراری عدالت اقتصادی و امنیت غذایی

آبان 27, 1400 4۰140

برقراری عدالت اقتصادی و امنیت غذایی

اهمیت آشنایی لازم به دانش زمین شناسی و اقلیم شناسی در پیشگیری از بحران های طبیعی و  برقراری عدالت اقتصادی و امنیت غذایی

 

زمین شناسی و اقلیم شناسی ازمنظر حضرت علی علیه السلام

ستایش مخصوص خدایی است که کوهها را بعد از حرکت آب مهار کرد و پس از اینکه اطراف زمین تر بود آنها را خشک نمود و زمین را گهواره مردم قرار داد. زمین را به صورت فرشی بر روی دریای عمیق و متوقف گسترانید. زمین استوار است اما بادهای شدید آنرا مضطرب میکند و بارانهای سخت آنرا متزلزل میسازد. [۱]

“در این تغییرها پندی است برای کسیکه از خدا بترسد”[۲]          

اقتصاد، حقوق و مدیریت بهره مندی از رحمت و نعمت های الهی

دعای نوزدهم صحیفه سجادیه(امام سجاد(ع) برای طلب باران و رفع خشکسالی این دعا را می‌خواند):

  1. بارخدایا، ما را به باران سیراب ساز، و رحمتت را بر ما بگستران به باران بسیار از ابری که برای رویانیدن گیاه شگفت‌انگیز در همه آفاق روان گشته،
  2. و بر بندگان خود با به بار آمدن میوه منّت گذار، و سرزمین‌های مرده را با شکفتن شکوفه‌ها زنده کن، و فرشتگان بزرگوار خود را به بارانی سودمند گواه گیر، بارانی بسیار و انبوه، و پیوسته با برکات گسترده، بارانی تند و سریع و شتابان،
  3. تا هر چه مرده است به آن زنده نمایی، و آنچه از میان رفته به ما بازگردانی، و آنچه آمدنی است بیرون آوری و به سبب آن روزی‌ها را وسعت بخشی، ابری در هم فشرده، کامبخش و گوارا و فراگیرنده و خروشان که بارانش دائمِ ویران کننده، و برقش فریبنده (بدون باران) نباشد.
  4. بارخدایا ما را به بارانی فریادرس و برطرف کننده قحطی سیراب کن، بارانی رویاننده گیاه، سبز کننده – دشت و دَمَن، وسیع و پرمایه، که به سبب آن گیاه روئیده پژمرده را خرم کنی، و آن را برای گیاه شکسته مومیایی قرار دهی.
  5. بارخدایا بر ما بارانی فرست که به آن از تپه‌ها آب سرازیر گردانی، و چاه‌ها را لبریز کنی، و نهرها را روان سازی، و درختان را برویانی، و قیمت‌ها را در همه شهرها ارزان کنی، و چهارپایان را قوّت دهی و خلایق را زنده‌دل و نکوحال فرمایی، و روزی‌های پاکیزه را برای ما کامل گردانی، و کشت و زرع ما را برویانی، و پستان‌ها را پرشیر سازی، و نیرویی بر نیروی ما بیفزایی.
  6. بارخدایا سایه آن ابر را بر ما باد گرم و زهرآگین مساز، و سردی آن را بر ما شوم و ناخجسته منما، و باریدنش را بر ما باران عذاب قرار مده، و آبش را در کام ما تلخ و ناگوار مگردان.
  7. بارالها بر محمد و آلش درود فرست، و از برکات آسمان‌ها و زمین روزی ما ساز که تو بر هر چیز توانایی.

 

تحلیل پیامدهای احداث سد جدید ترکیه برای کشورش و سایرکشورهای جهان با رویکرد دانش زمین شناسی و اقلیم شناسی

“سد ایلیسو گنجایش ۴۳میلیارد مترمکعب آب را دارد و پس از سد آتاتورک، دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود.”

موقعیت جغرافیایی اروند رود

اروند رود یا دجله که در سنگ نبشته داریوش بزرگ هخامنشی در بیستون ،تیگرا نامیده شده است از سرچشمه خود در کوههاى توروس تا خلیج فارس پیرامون ۱۹۵۰کیلومتر را مى‏پیماید . و در نقلی دیگر فُرات (به معنی آب گوارا[۳])طول رودخانه فرات تقریبا ۲۹۰۰ کیلومتر است. بایسته یادآوریست که کوههاى توروس در سرزمینهاى ارمنستان کهن و ترکیه امروزى قرار دارد . سپس از سوریه و عراق گذر می‌کند. فرات و دجله تقریباً به موازات همدیگر هستند. این دو رود، در نزدیکی خلیج فارس(متصل به ذخایر آبهای بین المللی و تاثیر گذار بر شرایط اقلیمی) به هم می‌پیوندند و از آن پس شط العرب خوانده می‌شوند و پس از اضافه شدن کارون به آن، اروندرود نام گرفته که مرز بین ایران و عراق را تشکیل می‌دهد. این رود از شهرهای دیر الزور، رقه، المیادین، حدیثه، هیت، رمادی، فلوجه، کوفه و ناصریه می‌گذرد.

اروندرود رودخانه پهناوری است پرخروش که در شهرستان خرمشهر و آبادان جاری است و یکی ازرودخانه های مرزی ایران وعراق می باشد. طول بخش مرزی ا ین رودخانه ۸۴ کیلومتراست. اروندرود که از تلاقی رود خانه های دجله و فرات در نقطه ای به نام قرنه در ۱۱۰ کیلومتری شمال باختری آبادان تشکیل می شود و به سوی جنوب خاوری از کنار شهربصره می گذرد، سپس داخل خاک عراق می شود، سپس شهرستان خرمشهر و آبادان را طی می کند و سپس در ۸ کیلومتری جنوب اروند کنار به خلیج فارس می ریزد.

واقعه عاشورا در حاشیه یکی از نهرهای منشعب شده از رودخانه فرات رخ داده است. در روایات، فضیلت‌هایی برای این رودخانه بیان شده است.

فرات و دجله موجب شده‌اند در این منطقه، سرزمینی حاصل‌خیز شکل بگیرد که به بین النهرین مشهور است. این سرزمین از قدیمی‌ترین مراکز تمدن بشری بوده و در طول تاریخ، تمدن‌های متعددی در آن رشد و تکوین یافته است؛ برای مثال، بابِل، پایتخت قدیم کشور بابل، در ساحل فرات بنا شده بود.[۴]

اهمیت احیاء آب زاینده رود برای بهره مندی از رحمت و نعمت های الهی

سلام زنده رود

حوضه ی زاینده رود شامل منطقه ای است واقع در جنوب غربی حوضه ی داخلی ایران بین ¢۳۰/°۳۱ تا ¢۳۲/°۳۳ عرض شمالی و ¢۴۹/°۵۲ طول شرقی از نصف النهار گریمویچ و از دامنه شمال شرقی ارتفاعات زردکوه بختیاری، آخوره و هفت تنان در مرز لرستان تا شرق مرداب گاوخونی  و نواحی غربی استان یزد. [۵]

سهم-یا-حقابه-برای-حفظ--و-توسعه-اراضی-کشاورزی-و-امنیت-غذایی

رابطه طومار شیخ بهایی و احداث کانال‌های آبیاری بتونی با تقسیم سنتی آب زاینده رود برای مدیریت و حفظ اراضی کشاورزی در دوران کم آبی و پرآبی؟

چه مسیرهایی را طی نموده‌ای و چه دوره‌ها و زمان‌هایی را شاهد آن بوده‌ای و چه بزرگانی برای رونق و جهش تولید چه راهکارهای مدیریتی را برای بهره‌مندی از ظرفیت های سرچشمه‌ات و مسیر آبهای زیر زمینی که زایش آب را بیشتر می کرد به کار گرفتند و چه مسیرهای آبی را به سمت اراضی کشاورزی  طراحی  و اجرا نمودند تا برای تجلی و ظهور صفات متعالی در سفره خواص و عوام ملت غذای پاک حاضر باشد. [۷]

پانویس:

  1. خطبه‌ی۲۰۲ نهج البلاغه
  2. سوره نازعات آیه ۲۶
  3. لغتنامه دهخدا
  4. محدثی، فرهنگ عاشورا، ۱۳۷۶ش، ص ۳۴۱.
  5. حسینی ابری، سیدحسن، زاینده رود از سرچشمه تا مرداب، ۱۳۷۹ش، صفحه ۵
  6. حسینی ابری، سیدحسن، زاینده رود از سرچشمه تا مرداب، ۱۳۷۹ش ، صفحه ۱۴۱
  7. سیدحسام سیدحسینی قهه

منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان

زاینده رود از سرچشمه تا مرداب

سایت ویکی شیعه

سایت نظام هدفمند

مرکز مطالعات خلیج فارس

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.

برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سيّدحسام سيّدحسيني قهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت