» «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» » پرده داری و کلیدداری کعبه
«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» - آینده پژوهی - اخبار انتخابات 1400 - اخبار ایران و جهان - انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ - انتخابات مکتبی - حکومت مکتبی - تکنولوژی - جامعه - جایگاه - جشنواره - حکومت - خانواده - دانشگاه - دکترین - ساختار - سمینار - سیدحسام سیدحسینی قهه - سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران - شفاف سازی مسائل فقهی - طرح سوال - فرضیه - فرمول نظریه - کارگاه - کتاب - کتابخانه - کنگره - لینکستان - مدرسه - مطالعه تطبیقی - مقاله - مکتب اقتصادی‌عدالت‌محور - مکتب انتخابات تربیت ‌محور - مکتب رسانه‌ای پژوهش محور - مکتب سینمایی رسالت‌محور - مکتب شهید قاسم سلیمانی - مکتب عشق و محبت - مکتب قدس - مکتب مدیریتی تکامل محور - مکتب ولایت فقیه - منطق جهانی شدن - نظریه - نظریه پردازان ایران - نظریه پردازان سایر ملل - نمایشگاه - همایش

پرده داری و کلیدداری کعبه

مهر 3, 1394 4۰133

پرده داری و کلیدداری کعبه

          فطرت در ابعاد مادی و معنوی همه امکانات را با توازُن و انطباق بر دستورات الهی بسیج نموده تا قدر و منزلت والای انسان را به منصه ظهور رساند. حروف و اعداد هم با توازُن و انطباق بر دستورات الهی ابرازی می شوند برای تعلیم و تربیت جهت نیل به کمالات انسانی؛ آری! اینجاست که حقیقت شناخت از دستورات الهی خود را آشکار نموده؛ معیارها و کمالات انسانی در راه رسیدن به خدا ایفای نقش می کنند.

حسینی، نظام‏ هدفمند، صفحه۳۴

 

کعبه، تجسّم ارکان اسلام

در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که از آن حضرت پرسیدند: چرا کعبه را کعبه نامیدند؟

فرمود: برای اینکه مربع است.

پرسیدند چرا مربع شد؟

فرمود: برای اینکه در مقابل بیت المعمور قرار گرفته و آن مربع است.

پرسیدند: چرا بیت المعمور چهارگوش شده است؟

فرمود: برای اینکه در برابر عرش قرار گرفته است. پرسیدند چرا عرش مربع شده است؟ فرمود: برای اینکه کلماتی که اسلام بر آنها استوار است چهار کلمه است و آن سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ است.(۱)

 

کعبه، تضمین کننده حیات و بقای اسلام

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

لا یَزَالُ الدِّینُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْکَعْبَهُ .

تا آن زمان که کعبه برپاست، دین نیز پایدار است. (۲)

 

کعبه، حجت خدا در زمین:

امام صادق(علیه السلام) از پدرانش در وصف کعبه نقل کرده است که:

الْبَیْتُ حُجَّهُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ عَلَی خَلْقِهِ .

خانه خدا در زمین، حجت الهی بر بندگان است. (۳)

کعبه، خانه ای مبارک

{ إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکاً…} .(۴)

نخستین خانه ای که برای مردم (ونیایش خداوند) قرار داده شده،

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۹۸

۲  . وسائل الشیعه، ج۸، ص۱۴

۳  . تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۹، ح۲۲

۴  . آل عمران : ۹۶

 

همان است که در سرزمین مکه قرار گرفته; که پربرکت است.

مبارک به معنای خیر و برکت فراوان است و مبارک بودن خانه خدا، می تواند از این جهت باشد که این خانه همواره محلّ عبادت و طواف بوده و پاداش عبادت در آنجا دو چندان است و سبب بخشش گناهان می باشد.(۱)

 

کعبه، خانه هدایت بخش

{ إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکاً وَهُدیً لِلْعَالَمِینَ} .(۲)

نخستین خانه ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه واقع شده که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.

کعبه راهنمای بندگان به سوی خداست و آنان با انجام حج و عمره و سایر عبادات به سمت و اطراف کعبه، به بهشت و سعادت راه می یابند.

مبارک بودن خانه خدا، می تواند از این جهت باشد که این خانه همواره محلّ عبادت و طواف بوده و پاداش عبادات در آنجا دو چندان است و سبب بخشش گناهان می باشد.

 

کعبه، خانه ای امن و امنیت آفرین

{ إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ…} .(۳)

نخستین خانه ای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است…

{ وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِناً…} .(۴)

و هر کسی داخل آن (خانه) شود، در امان خواهد بود.

کعبه خانه ای امن و در امان از گزند حوادث طبیعی و قهر جباران و بدخواهان است که داستان اصحاب فیل از نمونه های روشن آن می باشد. افزون بر این، کعبه مایه امنیت هرکس و هر چیزی است که به آن وارد شود و یا وارد سرزمین پیرامون آن (و حرم = مکه) گردد.

امام باقر(علیه السلام) فرمود: معنای { وَ مَنْ دَخَلَهُ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . مجمع البیان، ج۱ و۲، ص۷۹۸

۲  . آل عمران : ۹۶

۳  . همان.

۴  . آل عمران : ۹۷

 

کَانَ آمِناً…}  این است که هر کسی وارد آن (بیت) شود، در حالی که عارف به تمام واجبات الهی باشد، در عالم آخرت از عذاب همیشگی در امان خواهد بود.(۱)

طبق روایات فراوان، اگر کسی در خارج حرم مرتکب جرمی شود و به حرم خدا پناهنده گردد، تا زمانی که در حرم به سر می برد، کسی حق تعرّض به او را ندارد و نمی توان در آنجا بر او حد جاری کرد.

حتی اگر حیوانات وحشی هم به حرم خدا پناهنده شوند، کسی حق تعرّض به آنها را ندارد و نیز درختان خود رو حرم خدا را هم کسی نمی تواند بکَند.

این امنیت همه جانبه حرمِ خدا، به اعتبار وجود کعبه در آن است.

باری، خدای سبحان امنیت مطلق و همه جانبه را از ویژگی ها و فضایل کعبه برشمرد:

{ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْناً…} .(۲)

(و به خاطر بیاورید) هنگامی را که خانه کعبه را محلّ بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم.

 

کعبه، شعبه ای از رضوان الهی

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

هَذَا بَیْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ خَلْقَهُ… فَهُوَ شُعْبَهٌ مِنْ رِضْوَانِهِ… .

این خانه ای است که خداوند به سبب آن بندگانش را به عبادت فراخواند و آن، شعبه ای از رضای اوست. (۳)

 

کعبه، وسیله آزمایش بندگان

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

هَذَا بَیْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ خَلْقَهُ لِیَخْتَبِرَ طَاعَتَهُمْ فِی إِتْیَانِهِ .

این خانه ای است که خداوند به سبب آن بندگانش را به عبادت فراخواند تا طاعت آنان را، در آمدن به سوی آن، بیازماید.

کعبه، قبله امّت اسلام:

{ قَدْ نَرَی تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . مجمع البیان، ج۱ و۲، ص۷۹۹

۲  . بقره : ۱۲۵

۳  . کافی، ج۱۴، ص۱۹۷

 

کُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ…} .(۱)

نگاه های انتظارآمیز تو به سوی آسمان را (برای تعیین قبله نهایی) می بینیم. اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی، می گردانیم. پس روی خود را به سوی مسجدالحرام کن و هر جا باشید روی خود را به سوی آن بگردانید.

خدای سبحان امنیت مطلق و همه جانبه را از ویژگی ها و فضایل کعبه برشمرد

از امام صادق(علیه السلام) نقل است که فرمود: خدای عزّ و جلّ کعبه را قبله مسجد (الحرام) و مسجد (الحرام) را قبله اهل حرم و حرم را قبله همه اهل زمین قرار داد.(۲)

 

کعبه، گرامی ترین خانه

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود:

أَکْرَمُ الْبُیُوتِ عَلی وَجْهِ اْلأَرْضِ أَرْبَعَهٌ: الْکَعْبَهُ وَ بَیْتُ الْمَقْدِسِ وَ بَیْتٌ یُقْرَأُ فِیهِ الٌقُرْآنُ وَ الْمَساجِدُ .

گرامی ترین خانه بر روی زمین، چهار خانه است: کعبه، بیت المقدس و خانه ای که در آن قرآن بخوانند و دیگر مساجد.

 

کعبه، محبوب ترین بقعه در زمین

امام باقر(علیه السلام) :

مَا خَلَقَ اللَّهُ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ بُقْعَهً فِی الاَْرْضِ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنْهَا، ثُمَّ أَوْمَأَ بِیَدِهِ نَحْوَ الْکَعْبَهِ… .

خداوند هیچ بقعه ای را بر روی زمین محبوبتر از آن نیافرید. (این سخنان را در حالی بیان کرد که با دستش به سوی کعبه اشاره می کرد.)  (۳)

 

کعبه، بنای مردمی و محلّ رجوع مردم:

{ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْناً…} .(۴)

 (به یاد آورید) هنگامی را که خانه کعبه را محلّ بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم.

{ إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکاً وَهُدیً لِلْعَالَمِینَ} .(۵)

نخستین خانه ای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پربرکت ومایه هدایت جهانیان است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . بقره : ۱۴۴

۲  . وسائل الشیعه، ج۴، ص۳۰۳

۳  . کافی، ج۴، ص۲۳۹

۴  . بقره : ۱۲۵

۵  . آل عمران : ۹۶

 

{ جَعَلَ اللهُ الْکَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَاماً لِلنَّاسِ…} .(۱)

خداوند، کعبه ـ بیت الحرام ـ را وسیله برای استواری و سامان بخشیدن به کار مردم قرار داد.

قید للناس در سه آیه بالا و نیز قید للعالمین در آیه ۹۶ آل عمران، بیانگر مردمی و عمومی و جهانی بودن خانه خدا است. آری، کعبه سفره معنوی آماده برای

همه مردم; اعم از کافر و مسلمان است، اما کسانی توفیق استفاده از آن را پیدا می کنند که همانند کعبه به فضیلت توحید آراسته و از شرک و کفر و طغیان پیراسته باشند.

 

کعبه، پاک و مطهّر از آلودگی ها:

{ …وَ عَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِی…} .(۲)

و ما به ابراهیم و اسماعیل امرکردیم که: خانه مرا پاک و پاکیزه نمایید.

تطهیر خانه خدا می تواند به این معنا باشد که ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) مأمور شدند کعبه را از آلودگی هایی که مشرکان قبلا، در اطراف آن ایجاد کرده بودند پاک سازی نمایند. بنا به عقیده برخی مفسران، کعبه پیش از آنکه در دست ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) قرار گیرد در اختیار مشرکان بوده و آنها نظافت را رعایت نمی کردند.

و نیز تطهیر کعبه می تواند به این معنا باشد که ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) موظّف شدند کعبه را بر اساس طهارت، تقوا و اخلاص بنا نمایند آنگونه که حق تعالی می فرماید:

{ أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنْ اللهِ وَ رِضْوَان خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی شَفَا جُرُف هَار فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ…} .(۳)

آیا کسی که شالوده آن را بر تقوای الهی و خشنودی او بناکرده، بهتر است، یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاهِ سستی نهاده که ناگهان در آتش دوزخ فرو می ریزد؟! (۱)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . مائده : ۹۷

۲  . بقره : ۱۲۵

۳  . توبه : ۱۰۹

۴ . مجمع البیان، ج۱ و ۲، ص۳۸۵

در هر حال، کعبه بنایی است که از هرگونه آلودگی و ناخالصی پاک و مطهّر است; چرا که پاکی و طهارت کعبه، خواست صاحب آن; خداوند تبارک و تعالی است.

 

کعبه، ساخته شده بر اساس خلوص و توحید محض:

{ وَ إِذْ بَوَّأْنَا لاِِبْرَاهِیمَ مَکَانَ الْبَیْتِ أَنْ لاَ تُشْرِکْ بِی شَیْئاً…} .(۱)

 (به خاطر بیاور) هنگامی را که جای خانه (کعبه) را برای ابراهیم آماده ساختیم (تا خانه را بنا کند; و به او گفتیم) چیزی را همتای من قرار مده.

عمده ترین فضیلت کعبه این است که این خانه، خانه توحید است و هیچ انگیزه غیر الهی در پیدایش و بقا و دوام آن نقش نداشته و نخواهد داشت و تنها رنگی که این خانه برخود پذیرفت، رنگ توحید وخدایی است:

{ صِبْغَهَ اللهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنْ اللهِ صِبْغَهً…} .(۲)

رنگ خدایی (بپذیرید; رنگ ایمان و توحید و اسلام) و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟ و این است رمز عظمت و فضیلت این خانه خدایی…

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . حج : ۲۶

۲  . بقره : ۱۳۸

 

کعبه، تجسم عظمت، شرافت وبخشش خداوند

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) آنگاه که پیرامون کعبه طواف کرد و به رکن یمانی رسید، سرش را به سوی کعبه بلند کرد و گفت:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی شَرَّفَکِ وَ عَظَّمَکِ ; سپاس خدای را که تو را شرافت و عظمت بخشید. (۱)

کعبه سفره معنوی آماده برای همه مردم; اعم از کافر و مسلمان است، اما کسانی توفیق استفاده از آن را پیدا می کنند که همانند کعبه به فضیلت توحید آراسته و از شرک و کفر و طغیان پیراسته باشند.

کعبه، خانه آزاد، در امان از حوادث روزگار و قهر جباران و غیر قابل تملک برای بندگان:

{ …وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ…} ،(۲){ ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَی الْبَیْتِ الْعَتِیقِ…} .(۳)

عتیق، در دو معنای قدمت و حریّت به کار می رود.(۴)

امام صادق(علیه السلام) : خانه خدا از آن رو عتیق نامیده شد که از غرق شدن آزاد و در امان است.

امام باقر(علیه السلام) : فلسفه نامگذاری خانه خدا به عتیق، آن است که این خانه آزاد است و در تملّک آدمیان در نمی آید. (۵)

امام صادق(علیه السلام) : خدای ـ عزّ و جلّ ـ در روز طوفان نوح، همه زمین را غرق کرد، جز بیت الله را و از آن روز خانه خدا عتیق نامیده شد; زیرا از غرق شدن آزاد گردید…  .(۶)

امام باقر(علیه السلام) : خداوند در زمین، خانه ای که صاحب و ساکن نداشته باشد قرار نداده است; مگر این خانه (کعبه) که صاحب و مالکی جز خدای ـ عزّ و جلّ ـ ندارد. (۷)

وبالاخره شکست و نابودی لشکر فیل سواران، که داستانش در سوره فیل آمده، نشانه آزاد بودن کعبه از قهر جباران و ستمگران است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . الحج والعمره فی الکتاب والسنه، ص۷۷

۲  . حج : ۲۹

۳  . حج : ۳۳

۴  . المصباح المنیر; مفردات راغب.

۵  . نورالثقلین، ج۳، صص۴۹۴ و ۴۹۵، ح۱۱۴ ـ ۱۱۰

۶  . علل الشرایع، ج۲، ص ۳۹۹، ح۵

۷  . کافی، ج۴، ص۱۸۹

 

کعبه، راه مغفرتِ خدا

امام صادق(علیه السلام) :

هَذَا بَیْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ خَلْقَهُ… وَطَرِیقٌ یُؤَدِّی إِلَی غُفْرَانِهِ .

این خانه ای است که خداوند به سبب آن بندگانش را به عبادت فراخواند… و آن، راهی به سوی آمرزش است. (۱)

 

کعبه، جایگاه پیامبران الهی

امام صادق(علیه السلام) :

هَذَا بَیْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ خَلْقَهُ… وَجَعَلَهُ مَحَلَّ أَنْبِیَائِهِ .

این خانه ای است که خداوند به سبب آن، بندگانش را به عبادت فراخواند… و آن را جایگاه پیامبرانش قرار داد. (۲)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ . کافی، ج۴، ص۱۹۷

۲  . همان.

 

کعبه، مرکز و مجمع سودهای سرشار دنیایی و آخرتی

{ وَ إِذْ بَوَّأْنَا لاِِبْرَاهِیمَ مَکَانَ الْبَیْتِ… وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ…} ، { …لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ…} .(۱)

 (به خاطر بیاور، زمانی را که جای خانه (کعبه) را برای ابراهیم آماده ساختیم (تا خانه را بنا کند و به او گفتیم:) و مردم را دعوت عمومی به حج کن… تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه حیات بخش) باشند.

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود:

مَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَالاْخِرَهَ فَلْیَؤُمَّ هَذَا الْبَیْتَ .

هر کس دنیا و آخرت می خواهد، پس آهنگ این خانه (کعبه) کند. (۲)

کعبه، مرکز آیات روشن الهی

{ إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ…} .(۳)

نخستین خانه ای که برای مردم (ونیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است.

{ فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ…} .(۴)

در آن نشانه های روشن (مانند) مقام ابراهیم است.

کعبه به مقتضای اینکه خانه هدایت است، مرکز آیه ها و نشانه های روشن الهی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . حج : ۲۸ ـ ۲۶

۲  . کافی، ج۴، ص ۳۸۱

۳  . آل عمران : ۹۶

۴  . آل عمران : ۹۷

 

تعطیلی کعبه ممنوع و ترک زیارتش سبب نابودی انسانها است

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود:

إِذَا تَرَکَتْ أُمَّتِی هَذَا الْبَیْتَ أَنْ تَؤُمَّهُ لَمْ تُنَاظَرْ .

هرگاه امتم قصد آمدن به زیارت خانه خداراترک کنند، مهلت داده نخواهد شد.

امیر مؤمنان، علی(علیه السلام) :

اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ فَلا یَخْلُو مِنْکُمْ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُو .

خدا را، خدا را درباره خانه خدایتان (در نظر بگیرید)! تا هستید مبادا که از شما خالی باشد. اگر زیارت خانه خدا ترک شود، مهلت داده نخواهید شد.

راوی گوید: درحضور امام باقر(علیه السلام) خانه خدا را یاد کردم، حضرت فرمود:

لَوْ عَطَّلُوهُ سَنَهً وَاحِدَهً لَمْ یُنَاظَرُو .

اگریک سال ترکش کنند مهلت داده نخواهند شد. (۱)

امام باقر(علیه السلام) فرمود: وصیت امیر مؤمنان(علیه السلام) چنین است:

لا تَتْرُکُوا حَجَّ بَیْتِ رَبِّکُمْ فَتَهْلِکُو .

حج خانه پروردگارتان را ترک نکنید که هلاک خواهید شد. (۲)

حج خانه خدا، با نیت خالص و مال پاک، همنشینی با پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان در ملکوت اعلی است

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

لَمَّا حَجَّ مُوسَی(علیه السلام) نَزَلَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ(علیه السلام)فَقَالَ لَهُ مُوسَی: یَا جَبْرَئِیلُ، مَا لِمَنْ حَجَّ هَذَاالْبَیْتَ بِلا نِیَّه صَادِقَه وَلاَنَفَقَه طَیِّبَه… قَالَ: فَرَجَعَ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ: قُلْ لَهُ أَجْعَلُهُ فِی الرَّفِیقِ الاَْعْلَی مَعَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیق .

چون موسی(علیه السلام) حج گزارد، جبرئیل(علیه السلام)بر او نازل شد. موسی(علیه السلام)به او گفت: …کسی که با نیت خالص وخرجی پاک وحلال این خانه را زیارت کند، پاداشش چیست؟ جبرئیل به سوی خدا بازگشت. خداوند وحی کرد که بگو: او را در ملکوت اعلی، با پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان همراه می کنیم و اینان چه رفیقان و همراهان

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱  . الحج والعمره فی الکتاب والسنه، صص ۱۷۱ و۱۷۲

۲  . همان، ص۱۶۷

ستاد زیارت دفتر امور فرهنگی

 

کعبه، نخستین معبد براى عبادت مردم

آیه : ۹۶ سوره : آل عمران

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِلْعَالَمِینَ

نخستین خانه‌ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت، و مایه هدایت جهانیان است.

 

وجود نشانه‌هاى روشن در کعبه

آیه : ۹۷ سوره : آل عمران

فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ

در آن، نشانه‌های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است؛ و هر کس داخل آن [= خانه خدا] شود؛ در امان خواهد بود، و برای خدا بر مردم است که آهنگ خانه (او) کنند، آنها که توانایی رفتن به سوی آن دارند. و هر کس کفر ورزد (و حج را ترک کند، به خود زیان رسانده)، خداوند از همه جهانیان، بی‌نیاز است.

 

فرمان خداوند به ابراهیم براى تطهیر و پاکسازى کعبه براى عبادت

آیه : ۲۶ سوره : الحج

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِیمَ مَکَانَ الْبَیْتِ أَنْ لَا تُشْرِکْ بِی شَیْئًا وَطَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْقَائِمِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ

(به خاطر بیاور) زمانی را که جای خانه (کعبه) را برای ابراهیم آماده ساختیم (تا خانه را بنا کند؛ و به او گفتیم:) چیزی را همتای من قرار مده! و خانه‌ام را برای طواف‌کنندگان و قیام‌کنندگان و رکوع‌کنندگان و سجودکنندگان (از آلودگی بتها و از هر گونه آلودگی) پاک ساز!

 

برطرف کردن آلودگیها و وفاء به نذر و طواف کعبه بعداز مراسم قربانی در حب

آیه : ۲۹ سوره : الحج

ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ

سپس، باید آلودگیهایشان را برطرف سازند؛ و به نذرهای خود وفا کنند؛ و بر گرد خانه گرامی کعبه، طواف کنند.

 

وجوب حرکت حاجیان پس از وقوف در عرفات به سوى مشعرالحرام

آیه : ۱۹۸ سوره : البقره

لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْکُرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِنْ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّینَ

گناهی بر شما نیست که از فضلِ پروردگارتان (و از منافع اقتصادی در ایّام حج) طلب کنید (که یکی از منافع حج، پی ریزیِ یک اقتصادِ صحیح است). و هنگامی که از «عرفات» کوچ کردید، خدا را نزد «مشعَر الحرام» یاد کنید! او را یاد کنید همان‌طور که شما را هدایت نمود و قطعاً شما پیش از این، از گمراهان بودید.

 

استحقاق مشرکان براى عذاب الهی

آیه : ۳۴ سوره : الانفال

وَمَا لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا کَانُوا أَوْلِیَاءَهُ إِنْ أَوْلِیَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ

چرا خدا آنها را مجازات نکند، با اینکه از (عبادت موحدّان در کنار) مسجد الحرام جلوگیری می‌کنند در حالی که سرپرست آن نیستند؟! سرپرست آن، فقط پرهیزگارانند؛ ولی بیشتر آنها نمی‌دانند.

 

برترى ایمان و جهاد بر سیرابکردن حاجیان و کلیددارى کعبه

آیه : ۱۹ سوره : التوبه

أَجَعَلْتُمْ سِقَایَهَ الْحَاجِّ وَعِمَارَهَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ لَا یَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ

آیا سیراب کردن حجاج، و آباد ساختن مسجد الحرام را، همانند (عمل) کسی قرار دادید که به خدا و روز قیامت ایمان آورده، و در راه او جهاد کرده است؟!(این دو،) نزد خدا مساوی نیستند! و خداوند گروه ظالمان را هدایت نمی‌کند!

سامانه جامع ثبت فیش های تبلیغی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.

برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سيّدحسام سيّدحسيني قهه

  • ×
    ورود / عضویت