» «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» » دموکراسی پیامبر اعظم(ص)
«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» - آینده پژوهی - اخبار انتخابات 1400 - اخبار ایران و جهان - انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ - انتخابات مکتبی - حکومت مکتبی - تکنولوژی - جامعه - جایگاه - جشنواره - حکومت - خانواده - دانشگاه - دکترین - ساختار - سمینار - سیدحسام سیدحسینی قهه - سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران - شفاف سازی مسائل فقهی - طرح سوال - فرضیه - فرمول نظریه - کارگاه - کتاب - کتابخانه - کنگره - لینکستان - مدرسه - مطالعه تطبیقی - مقاله - مکتب اقتصادی‌عدالت‌محور - مکتب انتخابات تربیت ‌محور - مکتب رسانه‌ای پژوهش محور - مکتب سینمایی رسالت‌محور - مکتب شهید قاسم سلیمانی - مکتب عشق و محبت - مکتب قدس - مکتب مدیریتی تکامل محور - مکتب ولایت فقیه - منطق جهانی شدن - نظریه - نظریه پردازان ایران - نظریه پردازان سایر ملل - نمایشگاه - همایش

دموکراسی پیامبر اعظم(ص)

دی 26, 1393 1۰131

دموکراسی پیامبر اعظم(ص)

تاریخ و جغرافیای حمایت انبیاء الهی از دموکراسی پیامبر اعظم(ص)

ولایت فقیه؛انتخاب را یکی از آموزه های الهی و کاملاً تخصصی می داند، که در تمامی جوامع و مکاتب به ساده ترین و مهمترین اصل اداره جامعه با نام دموکراسی عنوان می گردد، ودر تمامی ابعاد به آن می پردازد تا جایی که تئوری فرمول تمامی علوم می داند(راه استنباط احکام و اثبات علوم در نیل به کمالات انسانی) ودر عبارتی کوتاه اینگونه می توان بیان نمود: انتخاب؛ یعنی آموختن معیارها جهت دست یافتن به کمالات انسانی در راه رسیدن به خدا.

مبتنی بر آیات و احادیث، پیامدها و دست آوردهای نظری و کاربردی تئوری نظام هدفمند را می توان توانایی های دانش انتخاب(دموکراسی) دانست که در ابعاد گوناگون و بر اساس آموزه های الهی ارائه می گردد، بطور نمونه در قرآن کریم از زبان حضرت عیسی علیه السلام چنین نقل شده است که “آن حضرت پیروان خود را به آمدن پیامبری پس از خود به نام «احمد»، بشارت داده است:عیسى پسر مریم گفت: اى فرزندان اسرائیل! بى تردید من فرستاده ى خدا به سوى شمایم، در حالى که آنچه را پیش از من آمده که تورات است تصدیق مى کنم و به رسولى که پس از من مى آید و نامش احمد است بشارت مى دهم، ولى همین که [آن رسول] با دلایل روشن سراغشان آمد، گفتند: این جادویى آشکار است”(صف: ۶ )

سیدحسام سیدحسینی قهه

نام های پیامبر اکرم در کتب آسمانی

امام باقر علیه السلام فرمود:« نام رسول خدا در صُحُف ابراهیم علیه السلام « ماحی » (پاک کننده) است و در تورات موسی علیه السلام « حادّ » (مبارز) و در انجیل عیسی علیه السلام « احمد » و در قرآن « محمد » است.»

کسی پرسید:« منظور از این اسامی چیست؟»

امام باقر علیه السلام پاسخ داد:« پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پاک‌کننده‌ی صورت بتان و نابودکننده آیین بت پرستی است؛ او هر معبودی غیر از خداوند را پاک کرده است. منظور از حاد این است که او با هر کسی که با دین خداوند و خداوند مبارزه کند، چه نزدیک باشد یا دور باشد، می‌جنگد. منظور از احمد این است که خداوند او را به نیکوترین وجهی ستوده است. و از آن رو نامش «محمد» است که پروردگار و فرشتگان و انبیاء و همه امت‌ها او را می‌ستایند و بر او درود می فرستند.» 

احمد، بر وزن افعل، دلالت بر برتری پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر دیگر پیامبران دارد: انبیا همگی ستوده (محمود) هستند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیش از آنان ستایش شده است.

منابع:

    بحارالانوار، ج۱۶، ص ۱۱۴-۹۸ — امالی

دانشنامه رشد

حدیث لوح

در حدیث مفصلی آمده است که جابربن عبدالله انصاری می‏گوید من در زمان حیات رسول خدا وقتی که فاطمه علیهاسلام فرزندش حسین علیه السلام را زاییده بود، برای گفتن تبریک خدمتش رسیدم. دیدم در دست فاطمه (علیهاسلام) لوح سبزی است. پرسیدم این لوح چیست؟ فاطمه (علیهاسلام) فرمود: این لوحی است که خداوند به رسولش هدیه داده و آن حضرت هم آن را به من داده . در آن لوح نوشته بود:

بسم الله الرحمن الرحیم.

این کتابی است از جانب خدای عزیز و حکیم برای محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) من تو را بر همه پیامبران برتری دادم و وصی و خلیفه‏ات علی علیه السلام را از همه اوصیا برتر کردم و تو را به فرزندت حسن و حسین گرامی داشتم. من مردم را نسبت به فرزندان حسین ائمه اطهار پاداش می‏دهمیا عقاب می‏نمایم؛ آنها که اولشان علی سیدالعابدین است، بعد محمد که شکافنده علم من است، بعد جعفر است که ردکننده او مانند ردکننده من است و سپس موسی است که در زمانش تاریکی شدیدی است، و او عبد و حبیب من است.

و بعد از او ولی و ناصر من علی است، وای بر منکرین او؛ سپس فرزند او محمد وارث علم من است و سپس فرزندش علی ولی و ناصر و امین من است و پس از او فرزندش حسن است و بالاخره من آنها را به فرزند او « حجه بن الحسن المهدی » که برای عالمیان رحمت است، کامل می‏کنم.

او دارای کمال موسی و بهاء عیسی و صبر ایوب است. اینان اولیاء منند؛ بر آنها صلوات پروردگارشان باد که آنها هدایت ‏یافتگانند.

منبع  : فاطمه الزهراء رحمانی/ ۲۹۰/ ۵۴٫

دانشنامه رشد

برنامه ریزی استراتژیک دانش و آگاهی

راه استنباط احکام و اثبات علوم در نیل به کمالات انسانی

هان، ای رسول آنچه که از جانب پروردگارت به تو نازل شده است، ابلاغ کن که اگر نکنی، رسالتت را (به درستی و کامل) ابلاغ ننموده ای.

(قرآن کریم، مائده، ۶۷)

هر کس را که من ولی و صاحب اختیارم، این علی نیز او را چنین است.

(پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، احتجاج طبرسی، خطبه نبی در غدیرخم ۱/۱۴۶)

در رویدادهای مختلف به راویان احادیث و فقهای جامع الشرایط مراجعه کنید که آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم.

(امام زمان عجل الله تعالی فرجک الشریف، کمال الدین، ج ۲، ص ۴۸۳)

امروز دین شما را به حد کمال رساندم و بر شما نعمت را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان گزیدم.

(قرآن کریم، مائده، ۳)

حسینی، نظام‏ هدفمند، صفحه۹

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.

برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سيّدحسام سيّدحسيني قهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت