نیازهای اساسی خانواده
نیازهای اساسی خانواده
دانش خانواده،مدرسه،دانشگاه،جامعه وحکومت برای نیازهای اساسی خانواده
شرایط والدین را درک کنیم
عشق والدین به فرزندان آن چنان پایدار و محکم است که حتی خود والدین نیز از این امر فطری آن طور که حق شناخت باشد، نشناخته اند.
آری! عشقی که می خواهد به بهترین نام فرزند را بخواند و او از بهترین ها باشد.
اگر در فرزند فعلی ببیند که به دور از اخلاق و معیارهای انسانی باشد، در پی عامل این فعل صادره از فرزند برمی آید، آنچنان که حتی به خود نیز مراجعه میکند، مبادا عامل، فعلِ خود باشد که این نوع فعل از فرزند سرزده و تا آنجا پیش می رود که هر آنچه در تعلیم و تربیت فرزند نقش دارد را برای او فراهم میکند.
البته با توجه به اینکه خود به تنهایی برای رسیدن به این امر قادر نیست؛ بدون اینکه بداند، علما و مسؤولان نیز در این امر (تعلیم و تربیت) او را یاری مینمایند و به هر چه که از ناحیه ایشان میشنود اعتماد نموده و به کار می بندد، تا بتواند فرزندی از برترین ها داشته باشد.
آری! ای برادر و خواهری که دارای علم و مسؤولیت هستی؛ بدان! همانطور که خداوند علم و مسؤولیت بدون تعهد به شما نداده، در همین حال با توجه به شناخت شما از نعمتها، الطاف، کمالات و احاطه بر محیط در این رسالت بر همگان آسان گرفته و سختی وجود ندارد، اگر هم سختی و مشکلی باشد عدم درک شرایط است.
در ادامه به بعضی از نکات مهم در خصوص تعلیم و تربیت به شکل کلیدی پرداخته میشود.
ـ بررسی و شناخت از نیازهای اساسی دانش آموز (فرزند)؛
ـ برگزاری جلساتی در خصوص برنامه ریزی و مسؤولیت پذیری فرزندان در خانه، کنار مطالعه و تمرین دروس تحصیلی (تقسیم مسؤولیت در خانه)؛
ـ بررسی حداقل امکاناتی که یک خانواده در خانه برای تعلیم و تربیت فرزندانشان میتوانند در نظر داشته باشند؛
ـ بررسی خوراک، پوشش(مسکن از اهم واجبات و سایر پوشش ها همچون لباس ولوازم موردنیاز داخل منزل و…) و در رأس آن تعلیم و تربیت که باید (بر اساس درآمد) ضعیف ترین و کم درآمدترین فرد جامعه معیار گفتمان باشد؛
ـ بررسی چگونگی حذف الفاظ ناصحیح و استفاده صحیح از امکانات موجود که در خانه برای تعلیم و تربیت نقش مؤثری دارند؛
ـ اطلاع رسانی و شناخت خانواده از امکانات موجود در حیطه سکونت و زندگی آنها و چگونگی ارتباط والدین جهت تعلیم و تربیت فرزندانشان؛
ـ در معرفی شاخصهای تربیتی، دعوت سخنران با موضوعاتی خاص در هر جلسه؛
ـ بررسی و ارایه شرحی از برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت آموزشی و روند شکل گیری این طرح و برنامه ها در جهت تعلیم و تربیت و آشنایی والدین از این خصوص برنامه ها.
حسینی،نظام هدفمند،صفحه ۱۳_۱۴
جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.
برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.