گسترش پژوهش رسالت محور
گسترش پژوهش رسالت محور با محوریت آموزش و پرورش رایگان
قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.
«مستدرک الوسائل، ج. ۱۱، ص. ۱۸۳، ح. ۱۲۶۹۰»
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف میباشد.
طرح ایده:گسترش پژوهش رسالت محور با محوریت آموزش و پرورش رایگان
خلاصه ایده:
گسترش پژوهش رسالت محور با آموزش و پروورش رایگان؛ مسیر روشن و شفاف یک ملت از ظرفیت ها و توانمندیهای داخلی و بین المللی را برای بهره مندی از منابع و منافع ارزشمند معنوی و مادی فراهم می کند.
شرح کامل ایده
شناخت مکتبی جامع و کامل (کتاب نظام هدفمند؛ معرف تئوریهای فرمول مکتب متعالی شیعه است)؛ برای پژوهش و تحقیق یک اصل مهم است تا فرآیند مطالعات و همچنین نتایجی که در خصوص یک موضوع علمی بهدست میآید از استحکام و اثبات قوی علمی و عملی برخوردار گردد.
نکات مهمی که باید برای ایده طرح شده به آن پرداخت:
- تاریخچه طرح ایده؛
- قوانین ملی و بین المللی در خصوص ایده؛
- نقاط ضعف وقوت مکاتب موجود در پیاده سازی ایده؛
- مسیر تکامل و روند عملیاتی ایده : پژوهش رسالت محور با محوریت آموزش و پرورش رایگان؛
- نتایج ارزشمند پیاده سازی ایده در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛
مهارت حل مسأله با ایده طرح شده:
رهبری و نظام رهبری ایده تربیتی
راهبرد ایده تربیتی
جهت دهی و اثر بخشی ایده تربیتی
الگوی سازمانی هم اندیشی ایده تربیتی
تئوری( مکتب) نظام هدفمند؛ یک نظریه(مکتب) کامل و جامع با قابلیت حل مسأله در حوزههای مختلف
امروز جهان تشنه یک نظریه(مکتب) کامل و جامع با قابلیت حل مسأله در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. مکتبی که قادر به اصلاح و بهبود سایر مکاتب موجود در ایران و سایر ملل مختلف جهان موثر واقع شود.
ویژگی های لازم و پسندیده متخصص حوزه علوم انسانی
طبیبی حاذق، فیلسوفی جامع الاطراف، دانشمندی بزرگ، پژوهشگری خستگی ناپذیر، نظریه پردازی ژرف اندیش، مجتهدی پویا، فقیهی ساختارشکن.
منطق جهانی شدن ملت مکتبی؛ ایران(پارس) کشوری مکتبی
ایران کشوری دارای فرهنگ و تمدن دیرینه تاریخی است که توانسته است سعی کند به دانش(فقه) مکتب مکتبولایتفقیه( قرآن و اهل بیت علیهم السلام) مطابقت دهد و چنان که طرح ها و قوانین آن با این مکتب متعالی مطابقت نکند، به بازنگری آنها بپردازد و سعی نماید به یک الگوی جهانی درحوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و … تبدیل شود.
بصیرت مکتبی ملت ایران
سرزمین ایران کشوری است مانند سایر کشورها با این تفاوت که در طول تاریخ ملتی مکتبی بوده اند و در دوران ۸ سال دفاع مقدس توان و اقتدار خودرا در مقابله با توطئههای مستکبران جهان به منصه ظهور رسانند و برای دفاع از آرمانها، ارزشها و تمامیت ارضی کشورشان در جهان سربلند شدند.
ظرافت و عمق چکش کاری تئوری( مکتب) نظام هدفمند – مطالعه و شناخت عمیق چنین مکتبی با نامهای مبارک و تاثیر گذار ذیل:
- مکتب ادبی تکامل محور
- مکتب استقلال و آزادگی
- مکتب اسلام ناب محمدی (ص)
- مکتب اقتصادیعدالتمحور
- مکتب امام خمینی (ره)
- مکتب انتخابات تربیتمحور
- مکتب پیشگیری و درمان بیماریها و سلامت نظام تعلیم و تربیت در ایران و جهان
- مکتب جهانیشدن (مسیرتکامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اقوام وملل)
- مکتب حجاب و عفاف(مکتب تربیتی با انواع مد و لباس تربیت محور)
- مکتب حقوق بشر و سایر مخلوقات خداوند
- مکتب خاتم پیامبران(ص)
- مکتب راهبردی مشترک تمام انبیاء الهی(مکتبی با چارچوب علمی و عملی تکاملمحور)
- مکتب رسانهای پژوهش محور
- مکتب سینمایی رسالتمحور
- مکتب شهید قاسمسلیمانی
- مکتب صلح عدالت محور جهانی
- مکتبعشق و محبت
- مکتب قدس
- مکتب کارآفرینیتعاونمحور
- مکتب مدیریتی تکامل محور
- مکتب و اندیشه دفاعی امنیتی(دفاع از ارزش های اعتقادی و تمامیت ارضی)
- مکتب ولایت فقیه( قرآن و اهل بیت علیهم السلام)
- مکتب نظام هدفمند
- مکتب نوآوری و شکوفایی
- مکتب هنر و خلاقیت
رهبری و نظام رهبری ایده تربیتی
عنایت به اهمیت ساختار نظام آموزشی؛ و برای تدوین چنین ساختاری نیاز به یک برنامه ریزی مدبرانه آموزشی – پژوهشی دارد، تا توازن و تعادل بین نسل های گوناگون حاصل آید، و این امر می تواند در روند اداره امور زندگی فردی و اجتماعی افراد یک ملت نقش مهمی ایفا نماید و مفید و ثمربخش واقع شود (عدالت در تعلیم و تربیت)، لکن برای این مهم بهتر است در مرحله نخست؛ بررسی راهبردهای ساختاری چنین نظام آموزشی را به شکل پژوهش توسط علما و اندیشمندان آن ملت، و سپس جهت توازن و هماهنگی بین اقشار مختلف آن ملت طرح پژوهش نمود (همزمان نیز امکان پذیر است) «ارتقای بینش عمومی».البته؛ استراتژی این راهبردها در سطح جهانی اهمیت والایی دارد.
تاکنون آنچه که در کتابهای درسی طرح و بیان گردیده، بیشتر در بُعد نظریه ها(نقش حروف و اعداد) بوده که به شکل های مختلف در این کتابها جای گرفته اند و مورد تدریس واقع شده تا دانش آموزان نیز بتوانند در پرتو چنین نظریه هایی: مخترع، نویسنده، پزشک، مهندس، تکنسین، وکیل، قاضی، کارگردان، تهیه کننده، استاد و… شوند.
البته؛ هدف اینجانب تأیید یا رد چنین نظریه هایی نیست، بلکه جهت تأمل و تعامل، دیدگاههای خود را به شکل سؤال طرح و بیان می نمایم :
– آیا این نظریه ها نیاز روزمره همه افراد یک جامعه را در امور روزمره آنها تأمین میکنند؟!
– آیا روابط بین نظریه ها درشکوفایی و شکل گیری استعدادها جهت فرصتهای شغلی متعدد، در دست یافتن به کمالات انسانی نقش دارند؟!
– آیا این نظریه ها با توازن و انطباق بر دستورات الهی طرح و بیان شده اند؟!
– در زمینه عالی ترین راهبردی که بتوان نظریه هایی متوازن و منطبق بر دستورات الهی که در امور روزمره هر فرد واجتماعی ایفای نقش نمایند و مفید و ثمربخش واقع شوند، چه پیشنهادی دارید؟!
به چند دیدگاه فوق اکتفا نموده، تا انشاءا… زمینه ای باشد، جهت دست یافتن به یک ساختار نظام آموزشی جامع و کامل. البته، برای این که چیزی از قلم نیفتد، طرح ذیل را جهت بررسی و تحقیق پیشنهاد میکنم.
راههای ورود به مدرسه را با استراتژی جهانی شدن جهت تدوین کتابهای درسی و همچنین شناخت، شکوفایی و مدیریت استعدادها مورد بررسی و تحقیق قرار دهید (البته برای چنین ساختار نظام آموزشی جامع و کاملی، کلیه راهبردها و راهکارها در کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بُعد زمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند طرح و بیان گردیده است).
حسینی،مقدمه ای در بعد زمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند،صفحه۲۱-−۲۵
جهت دهی و اثر بخشی ایده تربیتی
مراقب باشید چیزی را از قلم نیندازید
اهمیت شناخت
تاکنون کتابها و مقالههای بسیاری در خصوص شناخت به تحریر درآمده و اندیشمندان بسیاری از شناخت صحبتها کردهاند. لکن گفتار اینجانب در خصوص شناخت؛ شناخت استعدادهاست، این مبحث نیز از مباحث خداشناسی است که حقیر توجه به کمالات انسانی را مورد اهمیت میدهم چرا که تمام ابزار و وسایل بدون کمالات انسانی اهمیت خاصی ندارد، مگر اینکه ابزار و وسایلی میشوند مایه دردسر بشر، اما اگر کمالات انسانی اهمیت داده شوند همین ابزار و وسایل میشوند مایه تعالی بشر. اینجاست که مدیریت سرمایه، برای دست یافتن به کمالات انسانی خود را نشان میدهد.
آری! مدیریتی که سرمایههای مستعد انسانی و هر آنچه را که در خصوص نیل به این کمالات برای بشر مرتبط است را در برمیگیرد؛ نقش مسؤولیت پذیری بشر به عرصه ظهور میرسد مسؤولیت پذیری که مشوق «تعاونوا علیالبر و التقوی و لاتعاونوا علیالاثم و العدوان» (باید در نیکوکاری و تقوی با یکدیگر همکاری کنید و نه در گناهکاری و دشمنی) را به همراه دارد. مسئولیت پذیری که ظرفیتها را برای نیل به همین کمالات بررسی میکند و هر ظرفیتی را به جای خود به آن نقش میدهد و با مدیریتی مدبرانه ظرفیتها را افزایش میدهد تا همه در کنار هم در آرامش و رفاه زندگی نمایند. و نیازهای مادی و معنوی بشر به سهولت رفع گردد؛ آن چنان این مدیریت مدبرانه است که همه را به مسئوولیت پذیری در قبال یکدیگر متوجه مینماید.
مدیریت مدبرانه :
عدم شناخت علماء، مسؤولان و کارگزاران هر ملتی به نعمتها و الطاف خداوند و عدم شناخت به راهکارهای اساسی و عدم احاطه بر محیط، باعث عدم ایجاد ارتباط و اطلاعرسانی بین عموم و به کارگیری نیروهای مستعد و توانمند در ایجاد فضایی صمیمانه و باصفا بین افراد آن ملت میگردد. بنابراین، جهت برطرف نمودن چنین معضلاتی به اتحاد و یکپارچگی علما، مسؤولان و کارگزاران هر ملتی نیاز است که با عنایت به معیارهای انسانی فضایی مناسب برای استفاده بهینه از نعمتها و الطاف خداوند برای همگان فراهم گردد.
این اتحاد نیز بدون علم و مدیریت مدبرانه به زمان و امکانات میسر نیست. آری! علم و مدیریتی که سرمایههای مادی و معنوی را جهت رفع نابسامانیها و تعلیم و تربیت در عرصههای مختلف زمانی و مکانی داشته باشد تا آنجا که همه علاوه بر اینکه به خویش، خویشان خود توجه دارند به همسایه و همنوعان خود نیز توجه داشته باشند، این مرام تا آنجایی پیش میرود که معیارهای انسانی و کمالات رأس همه امور قرار میگیرد. آری! هنگامی که زمینه دست یافتن به کمالات در خویش، خویشان، همسایه و همنوعان معیار اصلی باشد؛ اینجاست که همه با همدیگر برادر و خواهر هستند. و زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه در همگان به عرصه ظهور میرسد.
آری! برادر و خواهر شما که میخواهید نفعی و خیری به خویش، خویشان، همسایه و همنوعان خود برسانید راه آن شناخت معیارها و کمالات انسانی است.
برنامهریزی مدبرانه :
برنامهریزی را میتوان به چند مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم نمود (اساس برنامهریزی مدبرانه) «ان الله مع الصابرین».
عواملی که در برنامهریزی نقش دارند را میتوان به چند دسته تقسیم نمود و هر کدام، راهبردی در برنامهها و امور روزمره هر فرد، اجتماعی و… (در کل جوامع بشری) نقشی اساسی داشته باشند. طی دورههایی بخشی از آنها را برای شما بیان میکنم؛
ـ نقش تعلیم و تربیت در برنامهریزی (تعلیم و تربیت محوری اساسی و کلی در همه امور)؛
ـ نقش منابع و ذخایر در برنامهریزی؛
ـ نقش اولینها در برنامهریزی؛
ـ نقش مبدأ و مقصد در برنامهریزی؛
ـ تقش دیدنیها، شنیدنیها، گفتنیها و… در برنامهریزی؛
ـ نقش ساعات شبانه روز، هفته، ماه، سال و… در برنامهریزی؛
ـ نقش فرصتها و لحظهها در برنامهریزی؛
ـ نقش تدوین برنامه تحصیلی، مسؤولیتهای فردی، اجتماعی و… (خانه، مدرسه و…) در برنامهریزی؛
ـ نقش والدین، عالمان، مسؤولان، تدوین برنامههای گوناگون (برنامههایی که در مسیر زندگی با آنها در ارتباط هستند) در برنامهریزی؛
ـ نقش نیازهای فردی، اجتماعی و… در برنامهریزی؛
ـ نقش امنیت فردی، اجتماعی و… در برنامهریزی؛
ـ نقش دوستان و نزدیکان در برنامهریزی؛
ـ نقش محافل و مجالس در برنامهریزی؛
ـ نقش وسایل و امکانات در برنامهریزی؛
ـ نقش درک مفاهیم و مطالب در برنامهریزی؛
ـ نقش پیشگیری از بیماریها و امراض در برنامهریزی؛
ـ نقش درمان بیماریها و امراض در برنامهریزی؛
ـ نقش معیارها و کمالات انسانی در برنامهریزی ؛
ـ نقش پراکندگیها در برنامهریزی؛
ـ نقش نظم در برنامهریزی؛
ـ نقش مدیریت دررنامهریزی؛
ـ نقش خودشناسی در رنامهریزی؛
ـ نقش محیط شناسی در برنامهریزی؛
البته، شما نیز با تحلیل، مباحثه، تحقیق، ابتکار و خلاقیت میتوانید، از موارد فوق
بهرهمند گردید.
حسینی،نظام هدفمند،صفحه۳۰-۳۳
الگوی سازمانی هم اندیشی ایده تربیتی
*قابلیت مقاله با محوریت دانش علوم ریاضی و چند بعد نگر مکتبی :
با توجه به توانمندی تئوری ارایه شده در کتاب نظام هدفمند اثر سیدحسام سیدحسینی قهه؛ مقالهای تحت عناوین مختلف (با توجه به اهمیت حقوق مخاطبین صفحه ۲۰ و ۲۱ « ارتباطات ، اطلاع رسانی، بازاریابی » کتاب نظام هدفمند) در همایش ها و جشنواره های گوناگون ارایه گردیده که در همایش ملی تعاون و کار آفرینی ۲۴ و۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ این مقاله تحت عنوان «بررسی تعاون و کارآفرینی در دهکده جهانی» در بخش پوستر پذیرفته شده و گواهینامه آنرا دریافت نمودم؛ درﻫﻤﺎﯾﺶ ﻋﻤﻠﯿﺎت رواﻧﯽ،ﻣﻬـﻨﺪﺳﯽ وآﯾﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ–- ﻣﻌــﺎوﻧـﺖ ﻓـﺮﻫﻨﮕﯽ وﺗﺒـﻠﯿﻐﺎت دﻓـﺎﻋﯽ ﺳﺘﺎد ﮐﻞ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ– اسفند ماه ۱۳۸۷ ، تحت عنوان“راهبرد خنثی سازی عملیات روانی در فرایند آینده پژوهی برای دهکده جهانی” پذیرش و چاپ درچکیده مقالات همایش عملیات روانی،مهندسی وآینده پژوهی؛ مقاله برتر در چهارمین جشنواه وب ایران– بهمن ماه ۱۳۹۰–تحت عنوان ” نگاهی به هستی شناسی وب معنایی از دیدگاه حسینی در دهکده جهانی” ؛ در همایش اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی – دانشگاه علم و صنعت ایران – دانشکده مهندسی پیشرفت– اسفند ماه ۱۳۹۱– تحت عنوان “نگاهی به اقتصاد مقاومتی و سیاستگذاری انرژی از دیدگاه حسینی در دهکده جهانی” که توسط کمیته علمی همایش مورد بررسی و پذیرش قرار گرفت؛ در سومین همایش بزرگ علوم و صنایع غذایی – دانشگاه صنعتی اصفهان–شهریور ماه ۱۳۹۴– تحت عنوان “نگاهی به کاربرد فناوری های نوین جهت ارتقاء امنیت غذایی از دیدگاه حسینی در دهکده جهانی” در بخش پوستر پذیرفته شده و گواهینامه آنرا دریافت نموده است.
ارتباطات، اطلاع رسانی، بازاریابی
در دنیای امروز سعی همه بر این است که دهکده ای جهانی به وجود آورند، البته چگونه و چطور؟! این آرزوی تمام انسانهاست و این موضوع را می توان سرآغاز باب خداشناسی دانست. البته اینجانب در این خصوص نه با حروف و نه با اعداد بلکه با فطرت به این مسأله نگاه می کنم که مواردی از جمله محبت، دوستی و دیگر کمالات انسانی است که همگان به این امر توجه خاص دارند، بدون اینکه حتی به فطرت خود توجهی داشته باشند که این ندای ارتباط از کجاست؟! اگر بیشتر دقت کنیم می بینیم که این ارتباط در تمام آفرینش و در تمام مخلوقات خداوند مشاهده می شود، ارتباط با خدا به راحتی تمام این ارتباطات را میسر می سازد. اگر نظری به خود و اطراف خود بیفکنیم خواهیم یافت که مگر نه این است که همه برای همین ارتباط گرد هم جمع شده اند، امر ارتباطات است که انسانها را کنار هم جمع نموده، البته این عبارت مقدس (ارتباطات) اصل نیازهای مادی و معنوی بشری است که امر واضحی است، البته محصولات و خدمات نیز در خصوص رفع نیازهای بشر و بهبود رفاه انسانها به همدیگر مرتبط هستند. حال انسان چگونه می تواند از این الطاف و برکات الهی استفاده بهینه را ببرد؟!
باید تمام عواملی که نیازی را به وجود می آورند را بررسی نمود. در اینجاست که حروف و اعداد نیز ابزار ارتباط می شوند.
ابزاری که به همه چیز نام و کلام، مقدار و اندازه می دهد و مبحث اطلاع رسانی و بازاریابی را باز می کند؛ اطلاع رسانی بر این اساس است که، این نوع محصولات و خدمات را داریم، بازاریابی نیز بر این اساس که چه مقدار از این محصولات و خدمات مورد عرضه و تقاضا است، این دو مبحث لازم و ملزوم یکدیگر هستند که در باب ارتباطات و ارتباط مشاغل با هم مطرح می شوند؛ ارتباطی که هر انسانی و هر شغلی در خصوص رفع نیازهای مادی و معنوی خود با دیگران دارد و نقش اساسی پیدا می کند، در این راستا صداقت، درستی و انسان دوستی فرای همه محصولات و خدمات قرار می گیرند، چرا که این صفات عالیه هستند که به حروف و اعداد روح و تعالی می بخشند تا از این محصولات و خدمات استفاده بهینه را داشته باشیم.
مگر در دهکده جهانی حساب و کتاب وجود ندارد که غیر از این تصور کنیم، آری! مدیریت و برنامه ریزیهای صحیح و مدبرانه است که بر خواسته های معقول همه مهر تأیید زده تا این محصولات و خدمات به دست متقاضی خود برسد، این مسیری که در این راستا طی می شود راه ما را در خصوص ارتباطات هموار می نماید. مسیری که روزها، ماهها و سالها طول می کشد، با ارتباطات سازمان یافته جهت اطلاع رسانی و بازاریابی به کمترین زمان ممکن برسد تا از این لحظه، از زمان نیز استفاده بهینه گردیده، در این جاست که مکارم اخلاق حرف اول را در دنیا می زند، اینجاست که معنای حقیقی رقابت (والسابقون السابقون اولئک المقربون) را می بینیم.
به عبارتی تمام انسانها در خیر (برکت) رساندن به یکدیگر از هم پیشی می گیرند. و آن دهکده جهانی (مدینه فاضله) را نه در عالم رویا بلکه در بیداری خواهیم دید، آری! این پیام حقیر است به خود و تمام جهانیان که بیاییم تجدیدنظری در آنچه تاکنون گذشته است داشته باشیم و در اصلاح و آبادانی دنیای کنونی گامی بلند برداریم و شاهد طراوت و شادابی در تمام مخلوقات خداوند باشیم و در این دنیای کوچک همگی برای استفاده بهتر از الطاف و برکات خداوند بهره ای کامل ببریم.
هر چند که نمی توانم بگویم، این کلام آخر حقیر است و حق کلام را آنچنان که باید ادا کرده ام، اما سخن را با یکی از دیدگاههای خود به پایان می رسانم.
تبلیغات؛ یعنی مدیریت سرمایه برای استفاده بهینه از زمان و امکانات هستی جهت دست یافتن به کمالات انسانی در راه رسیدن به خدا.
حسینی،نظام هدفمند،صفحه۲۰-۲۱
ثـبات راه
آنچه که یک ملت را به سر منزل مقصود می رساند، برنامه ریزی و نظارت مدبرانه بر امور است، حال این امور شامل چه مواردی است خود مقوله ایی کامل و تمام (در همه امور) است، که در مجالی به بحث و بررسی می پردازیم.
یکی از آن موارد تثبیت قیمت محصولات و خدمات است که می توان بر اساس زمان و مکان، تهیه و تولید، عرضه و تقاضا مورد بررسی و مطالعه قرارداد و به دایره توانمندیها و ظرفیتها نیز توجه خاصی داشت، اینجا نیز مسأله ارتباطات (عوامل ارتباط) در جهت سهولت قرار گرفتن این محصولات و خدمات برای متقاضی قیمت با ثبات را از خود نشان می دهد.
البته، چون نقش انسان در تهیه و تولید، استفاده از محصولات و خدمات وجود دارد، باز هم معیارهای انسانی در خصوص قدر و منزلت انسان قدم پیش گذاشته و هر آنچه را که در حفظ قدر و منزلت انسان باشد را سنجیده و به محصولات و خدمات قیمت مدبرانه می دهد که همه در آسایش و رفاه به تعلیم و تربیت در نیل به کمالات انسانی قرار گیرند.
(ملتی در تعلیم و تربیت موفق است، که در قیمت دادن به محصولات و خدماتش از مستضعفان و محرومان غافل نباشد)
حسینی، نظام هدفمند، صفحه ۱۹
نویسنده و پژوهشگر: سیدحسام سیدحسینی قهه
وبگاه: www.nezamehadafmand.ir
جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.
برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.