» «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» » مکتب حجاب و عفاف: مکتب تربیتی با انواع مد و لباس
«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» - آینده پژوهی - اخبار انتخابات 1400 - اخبار ایران و جهان - انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ - انتخابات مکتبی - حکومت مکتبی - تکنولوژی - جامعه - جایگاه - جشنواره - حکومت - خانواده - دانشگاه - دکترین - ساختار - سمینار - سیدحسام سیدحسینی قهه - سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران - شفاف سازی مسائل فقهی - طرح سوال - فرضیه - فرمول نظریه - کارگاه - کتاب - کتابخانه - کنگره - لینکستان - مدرسه - مطالعه تطبیقی - مقاله - مکتب اقتصادی‌عدالت‌محور - مکتب انتخابات تربیت ‌محور - مکتب رسانه‌ای پژوهش محور - مکتب سینمایی رسالت‌محور - مکتب شهید قاسم سلیمانی - مکتب عشق و محبت - مکتب قدس - مکتب مدیریتی تکامل محور - مکتب ولایت فقیه - منطق جهانی شدن - نظریه - نظریه پردازان ایران - نظریه پردازان سایر ملل - نمایشگاه - همایش

مکتب حجاب و عفاف: مکتب تربیتی با انواع مد و لباس

فروردین 5, 1394 2۰151

مکتب حجاب و عفاف: مکتب تربیتی با انواع مد و لباس

بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِی کِتابٍ مَسْطُورٍ فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِیٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْکُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏.

به‌نام خدای نور، به‌نام خدای نور نور، به‌نام خدای نور بر نور، به‌نام خدایی که تدبیرگر امور است، به‌نام خدایی که نور را از نور آفرید، و سپاس خدایی را که نور را از نور آفرید، و نور را در کوه طور فروفرستاد در کتابی برنوشته، در ورق‌های گشوده، با اندازه‌های درخور، بر پیامبری آراسته، سپاس خدای را که به عزّت یاد شود، و به عظمت مشهور است، و بر شادی و بدحالی سپاس‌گزاری شود، درود خدا بر آقای ما محمّد و خاندان پاکش.

دعای نور، منسوب به حضرت فاطمه زهرا (س)، از جناب سلمان فارسی نقل شده است و در کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات تألیف سید بن طاووس آمده است.

جایگاه زن در مقام تعلیم و تربیت، یکی از زیربناهای اساسی مکتب قرآن و عترت است. زن، با محجوب بودن، عفت و حیای خود، به تجلی گاه فضائل الهی تبدیل می‌شود. این ویژگی‌های متعالی، زن را قادر ساخته است که نه تنها الگویی برای جامعه باشد، بلکه در تبیین و طراحی انواع مد و لباس در هماهنگی با دستورات الهی نیز نقش‌آفرینی کند.

در این مکتب، حجاب و عفاف تنها یک پوشش ظاهری نیست، بلکه نظامی تربیتی است که بر پایه آموزه‌های الهی بنا شده است. کامل‌ترین جلوه این نظام، چادر است؛ پوششی که به‌عنوان نماد حجاب برتر، امکان ایفای نقش زنان در عرصه‌های گوناگون نظام تعلیم و تربیت را فراهم می‌کند.

این نگرش، حجاب و عفاف را به بستری برای شکوفایی استعدادها و تحقق نقش‌های مختلف اجتماعی و تربیتی تبدیل می‌کند و زن محجبه را نه‌تنها به محافظ ارزش‌های انسانی، بلکه به خالق مد و لباس در چارچوب مکتب قرآن و عترت تبدیل می‌کند.

سیدحسام سیدحسینی قهه

بِسْمِ اللهِ النُّورِ بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ بِسْمِ اللهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ

 

همه عشقی اند

          باز هم بر آن شدم تا در جهان آفرینش به سیر و سیاحت بپردازم و فطرت خلایق را از جمله انسان برای همه به عرصه ظهور برسانم، آن وادی که من و شما در آن سیر و سیاحت می کنیم وادی عشق است، عشقی که خالق به مخلوق دارد و این ودیعه را در نهاد همه مخلوقات خود قرار داده تا یکتایی و بی نیازی خود را به عرصه ظهور رساند؛ عشقی که رسالت انبیا و اولیای خود را در پی داشته و دارد، عشقی که کمالات را برای همه مخلوقات خود در پی دارد، اینجاست که انسان خلیفه اللهی را به واسطه همین عشق نایل می گردد.

          آری! عشق مخلوق به خالق؛ در فطرت انسان که سیر نماییم می بینیم که چه کمالاتی از این عشق در وجودش بروز کرده است.

          غیرت و جوانمردی در مرد، عفت و حیا در زن که حب و علاقه شدید بین والدین و اولاد و اوج آن را در عشق مرد و زن برای زندگی مشترک (ازدواج مرد و زن) به تمام و کمال به شهود مشاهده می شود، آری! زیباآرایی و آراسته بودن زن و مرد در این زندگی مشترک و محجوب بودن مرد و زن در تمام حالات. هر آنچه که دایره این مقوله را گسترش دهیم عشق به تمام مخلوقات را در بشر می توان دید، آری! عشقی که به دنبال خود آسایش، رفاه و یکتاپرستی را برای همه انسانها به دنبال دارد را می توان مشاهده نمود.

          آری! غیرت و جوانمردی در فطرت مرد موجب می شود که در دورانهای مختلف زندگی عزت نفس خود را حفظ نماید و این عشق را پاس بدارد، و عفت و حیا در فطرت زن موجب می شود تا خود را برای غیر نیالاید و این عشق را پاس بدارد، آن لحظه تلاقی بین مرد و زن که زندگی مشترک به میان می آید به اوج خود رسیده و حقیقت وجودی خود را به عرصه ظهور می رساند.

          آری! برادر و خواهرم بدان که عشق در نهاد همه ما به ودیعه گذاشته شده تا به عشق به خالق هستی تمام کمالات در ما به عرصه ظهور برسد.

منابع:

شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان؛

بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۶۶ و ۶۸ و ج ۲۲، ص ۳۵۲٫

حسینی، نظام هدفمند، صفحه ۲۹

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.

برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سيّدحسام سيّدحسيني قهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت