زیر ساختهای تاریخ و جغرافیای نظام تعلیم و تربیت
نقش ولایت فقیه در زیر ساختهای تاریخ و جغرافیای نظام تعلیم و تربیت فقه
تئوری نظام هدفمند تقدیم به تمامی پدران و مادران ،همسران و فرزندان،خواهران و برادران بلنداندیش، وارسته و آزاده عالم
شرایط آموزش و پرورش را هم درک می کنیم
هنگامی که ارتباطات روزمره را از قلم بیندازیم و به آنها در تعلیم و تربیت توجه نداشته باشیم، آموزش و پرورش چگونه می تواند در تعلیم و تربیت نقش داشته باشد؟
آری! اینجاست که سنتهای پسندیده و ارتباطاتی که منطبق بر دستورات الهی است، در این امر(همه امور) به میان آمده و هر کدام در این رسالت الهی ایفای نقش می کنند (مسؤولیت پذیری در خصوص دستورات الهی).
ـ الحمدالله رب العالمین ـ در مذهب تشیع در ابتدای تولد با توجه به فهم نوزاد اذن اقامه تعلیم و تربیت (اذان و اقامه) خوانده می شود و بهترین نام را به او می آموزند.
از والدین که بگذریم با توجه به خواستار بودن ایشان در تعلیم و تربیت به عالمان و مسؤولان می رسیم، چرا که در خانه، مسجد، مجالس و دیگر محافل نقش عالمان و مسؤولان در این راستا درک می شود.
حال این نوع هماهنگیها در ارتباطات روزمره چگونه اند! می توان نیازهای فردی و اجتماعی را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و با برنامه ریزیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که اساس برنامه ریزیهای مدبرانه است کار نمود.
البته برای اینکه حق کلام را تا آنجا که بتوانم، ادا کرده باشم، مختصری از آنچه که والدین روزمره با آنها در ارتباطات هستند و سطح آگاهی آنها از آن طریق تأمین می شود و مورد توجه فرزندان نیز قرار می گیرد و در ارتباطات روزمره نقشی در تعلیم و تربیت دارند را ذکر می کنم.
ـ یکی از ارتباطاتی که قبل و پس از تولد نوزاد با والدین برقرار می شود بهداشت مادر و نوزاد است، در اینجا می توان نکات تربیتی را که در تعلیم و تربیت دوران قبل از رسیدن به سن مدرسه رفتن مهم است را یادآوری نمود (نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)؛
ـ رادیو و تلویزیون نیز یکی از وسایل ارتباطی است که روزمره در اکثر اماکن (به عبارتی در تمام اماکن مسکونی و تجاری) هر چند که در وسایل ایاب و ذهاب عمومی و خصوصی (سواری، اتوبوسهای درون شهری و برون شهری و…) قابل مطالعه است موجود است، که خود ابزار و وسیله ارتباطی تمام وقت در دسترس عام و خاص قرار دارد، در این خصوص نیز می توان با تهیه برنامه های گوناگون در جهت تعلیم و تربیت، گامی بلند برداشت (نقش برنامه های مستند، سینمایی و… در صدا و سیما)؛
ـ از همه مهمتر ارتباط متقابلی است که در مساجد، پایگاهها، مؤسسات، مجالس، هیآت و دیگر محافل به وضوح مشاهده می گردد و آگاه بودن از این نقش ارتباطات در تعلیم و تربیت؛
ـ روزنامه (هفتگی، کثیرالانتشار و…)، مجله (هفتگی، ماهانه، فصلنامه و…) کتابخانه، نوارخانه و… چگونه می توانند در تعلیم و تربیت هدفمند باشند؛
ـ بررسی و چگونگی نقش اماکن رفاهی، تفریحی، ورزشی و… در تعلیم و تربیت؛
ـ برنامه های مختلفی که در سازمانها، نهادها، شرکتها، کارخانجات و اتحادیه های مشاغل برگزار می شود، چه نقشی در تعلیم و تربیت دارند؛
ـ شیوه بیان مطالب را آسان بگیریم، چرا که هر شخصی بر اساس این که من می گویم، تو می گویی، او می گوید و این گونه گفته می شود، می تواند مطالب را بیان نماید و قالب آن را بر معیارها و کمالات انسانی تعبیر نماییم (نقش ارتباط کلام در تعلیم و تربیت).
(ملتی در عرصه های مختلف موفق است که تمام سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و… خود را بر مبنای تعلیم و تربیت در نیل به کمالات انسانی قرار دهد).
حسینی،نظام هدفمند،صفحه۱۵-۱۶
جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.
برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.