تدوین و اصلاح نظریه ها و قوانین
در رویدادهای مختلف به راویان احادیث و فقهای جامع الشرائط مراجعه کنید، چرا که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها. (امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، کمال الدین، ج ۲، ص ۴۸۳)
نقد و بررسی نقش مجتهد جامع الشرایط در تدوین و اصلاح نظریهها و قوانین برای توسعه خلاقیت و نوآوری:
مجتهد جامع الشرایط در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تدوین و اصلاح قوانین را بهعهده دارد و از طریق اجتهاد و تفسیر اصول قرآن و عترت، تحولات مؤثری در جامعه ایجاد میکند. این اصلاحات باید بستر مناسبی برای خلاقیت، نوآوری و شکوفایی استعدادها فراهم کند.
نظریه نظام هدفمند نقش حیاتی در تدوین شناسنامه ملی ایفا میکند. این شناسنامه علاوه بر ثبت هویت و تاریخ کشور، میتواند ابزاری برای شناسایی استعدادها، همراستایی اهداف فردی و جمعی، و ارتقاء نوآوریهای علمی و اقتصادی باشد. مجتهد جامع الشرایط با استفاده از این نظریه میتواند تحولات اساسی در قوانین و ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور ایجاد کند.
سیدحسام سیدحسینی قهه
—————————————————————————————————————————
– «….من به همه ملت، به همه قوای انتظامی، اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. گویندگان و نویسندگان نترسند از حکومت اسلامی و نترسند از ولایت فقیه، ولایت فقیه آنطور که اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرموده اند به کسی صدمه وارد نمی کند، دیکتاتوری به وجود نمی آورد، کاری که بر خلاف مصالح مملکت است انجام نمی دهد.» (صحیفه امام، جلد۱۰، ص۵۸)
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
———————————————————————————————————————————-
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید دانشگاه شهید بهشتی – ۱۳۸۲/۰۲/۲۲
ما به دلایل مشخّصِ تاریخی از کاروان علم دنیا عقب افتاده ایم- این را نمی توانیم انکار کنیم؛ واقعیتها پیش روی ماست- و این در حالی است که توانایی عالم شدن، تولید علم کردن و مرزهای دانش را از آنچه هست، فراتر بردن، در میان ملت ما کاملًا وجود داشته است. این ظلم تاریخی به ما شده است. آنچه شما امروز از پیشرفت و گسترش علم، علاقه ی به علم و بالاخره مطرح شدن علم به عنوان یک مسأله ی اساسی در جامعه مشاهده می کنید، مربوط به بعد از انقلاب است. قبل از انقلاب، علم مهجور بود. دانشگاه بود، علما بودند؛ اما علم به معنای حقیقی کلمه، یکی از مسائل کشور محسوب نمی شد. در طول سالهای متمادی همین طور بود و ملت ما از کاروان علم عقب افتاد.
ما اکنون می خواهیم این عقب ماندگی و این تأخیر تاریخی را به نحوی جبران کنیم. باید چه کار کنیم؟ اگر با نگاه و محاسبات عادّی بنگریم، میبینیم فاصله زیاد است. اتّفاقاً وسیله ی تحرّک آنها هم سریعالسّیرتر از وسیله ی تحرّک شماست؛ پس باید روز به روز فاصله زیادتر شود؛ ما محکوم به این هستیم. آیا این درست است؟ همان راهی که آنها رفته اند، ما هم ادامه می دهیم و فکر می کنیم باید ادامه داد. می گوییم بالاخره آنها از این راه رفته اند، ما هم باید برویم. راه پیموده شده ای است؛ اما فاصله ی آنها با ما زیاد است. من یک وقت در یکی از همین مجموعه ها به دوستان دانشگاهی گفتم: ما می رفتیم؛ او به دوچرخه دست یافت و فاصله اش را با من زیاد کرد. بعد چون فاصله ی زیادی باید می پیمود، به اتومبیل دسترسی پیدا کرد و از آن بهره برد؛ اما بنده تازه به دوچرخه رسیده ام! به این ترتیب باز فاصله بیشتر شده است. او اکنون به وسیله ی سریعالسّیرتری رسیده است؛ آیا بنده باید بنشینم غبار حرکتش را تماشا کنم و یا در حسرت این پیشرفت، غمگین شوم و بسوزم و بسازم؟ ما باید چه کار کنیم؟
جنبش تولید علم- که بنده دو سه سال است آن را در دانشگاهها تکرار میکنم- ناظر به این قضیه است. تولید علم یعنی رفتن از راههایی که به نظر، راههای نارفته ای است. البته این به آن معنا نیست که ما راههایی را که دیگران رفته اند، نرویم و به تجربه های دیگران بی اعتنایی کنیم؛ بلکه به این معناست که به فکر باشیم. در این دنیای عظیم و در این طبیعت بزرگ، ناشناخته های فراوانی وجود دارد که دانش پیشرفته ی امروز هنوز به آنها دست نیافته است. ناشناخته ها بسیار فراوان است و به گمان زیاد به مراتب بیشتر از چیزهایی است که بشر تاکنون به آنها دست یافته است. باید دقّت کنیم، فکر کنیم و به دنبال کشف ناشناخته ها باشیم. باید همان استعدادی را که گفته شد و بنده هم میدانم مغز و فکر ایرانی آن را دارد، به کار بیندازیم. راههای میان بُر را پیدا کنیم و از بدعت و نوآوری در وادی علم، بیمناک نباشیم. این حرکت باید در دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی ما به صورت انگیزهای عام، امری مقدّس و یک عبادت تلقّی شود. همه ی رشته های علوم باید به این صورت درآید. ما باید این جرأت را داشته باشیم که فکر کنیم می توانیم نوآوری کنیم.
————————————————————————————————————————————————————–
– در ادبیات مکتب قرآن و عترت؛ آنچه مؤلف را از مترجم، ناشر و… متمایز می کند،و حقوق ایشان(مؤلف) را بر سایرحقوق(حقوق مترجم، ناشر و…) متمایز و اثبات می کند،حقوق مترجم، ناشر و… نیز بر این مهم (حقوق مؤلف) طرح و بیان می گردد، و شاخههاى متعدد علم حقوق را در ابعاد گوناگون مبتنی و مطابق با دستورات الهی (آموزه های قرآن و عترت) تنظیم می کند، تا تمامی ارزشهای الهی را برای حفظ قدر و منزلت انسان فراهم و محقق نماید؛اجتهاد(سعی و اهتمام) مؤلف در بدست آوردن نتایج تحقیقاتی و پژوهشی، و ارائه راهکارهای مناسب برای تحقق نتایج ارزشمند تحقیقات و پژوهش است.
– در ادبیات جامعه شناختی قرآن و عترت؛ زیرساخت های ااشتغال زایی؛ توسط مجتهدجامع الشرایط(ولایت فقیه) تعیین وتبیین می گردد. ودر این رسالت سایر علما و مسوولان (ستاره های درخشان رشد و شکوفایی استعدادهای متعالی )از مجتهد جامع الشرایط(ولایت فقیه) تبعیت و پیروی می کنند.
– رمز ثبات و پایداری در سلامت ملت و دولت اهمیت دادن به تمامی استعدادها در بخشهای مختلف علمی،اجتماعی،اقتصادی و… است.
– ملتی در عرصه های مختلف موفق است که تمام سیاستهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… خود را بر مبنای تعلیم و تربیت در نیل به کمالات انسانی قرار دهد.
– ملتی در تعلیم و تربیت موفق است، که در قیمت دادن به محصولات و خدماتش از مستضعفان و محرومان غافل نباشد.
– از اجزاء لازم برای تدوین یک برنامه صحیح، مؤثر و قابل اجرا، داشتن اطلاعات و آمار بنیادی مربوط به آن حوزه میباشد.
– مهمترین مسئله برای یک سیاستگذاری و برنامهریزی در عرصه های مختلف اجتماعی،اقتصادی و..؛ اندیشه و تأمل، تحقیق و پژوهش در آمار به روز ایران و جهان است.
– در ادبیات مطالعات تطبیقی قرآن و عترت؛ ساختار نظام آموزشی و پژوهشی با توزان و انطباق بر دستورات الهی(استمرار رسالت و حرکت انبیاء الهی) در شناخت علوم گوناگون(کشف حقایق علمی در فرهنگ استمرار رسالت و حرکت انبیاء الهی) و کاربرد های مورد نیاز این علوم پیروی می کند.
– مهمترین نقش آفرینی مجتهد جامع الشرایط (ولایت فقیه )؛ اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی ( فرهنگ وقف، زکات، خمس، انفال و سایر احکام اقتصادی)، در نظام تعلیم وتربیت مکتب متعالی شیعه است.
– تربیت یافتگان قرآن و عترت؛شخصیت هایی هستند که شخصیتشان برای پیروی از حق، حقیقی و با شناخت از حق شکل گرفته، و در شناسایی استعدادها و تشکیل تیم های علمی؛ همچنین برای حل مسائل؛ موضوعات و مباحث اجتماعی، اقتصادی و… سعی و اهتمام(اجتهاد) می ورزند؛حتی ملت و ملتها را درنیل به کمالات انسانی به حرکت در می آورند.
– مدارک تحصیلی و مدارج علمی در ادبیات تحقیق و پژوهش شیعه از گهواره تا گور؛بیان،تعریف و توصیه شده است؛ و در غیبت امام عصر علیه السلام ، توسط مجتهد جامع الشرایط (ولایت فقیه) ارزشگذاری،اعلان و صادر می گردد.
– در غیبت امام عصر علیه السلام، رسالت مجتهد جامع الشرایط (ولایت فقیه)؛برای سعادت انسان،اصلاح نظریه ها و قوانین با توازن و انطباق بر اصول و قواعد ادبیات شیعه است.
– درغیبت امام عصر علیه السلام، مهمترین وظیفه و مسئولیت مجتهد جامع الشرایط شناخت و معرفی ادبیاتی جامع و کامل برای سعادت انسان است.
– ادبیات قرآن و عترت جامع ترین و کاملترین پیام ها و دستورات زندگی و چگونه زیستن را دارد.
– در ادبیات مکتب قرآن و عترت؛ کلاس ازدواج،کلاس درس رشته های کاربردی و میان رشته ای و تولید علم، نوآوری و شکوفایی است، و انسان را به همسان بودن و نیل به کمالات انسانی و متعالی شدن دعوت می کند.
– درغیبت امام عصر علیه السلام، ازمهمترین وظایف مجتهد جامع الشرایط(ولایت فقیه) برای سعادت انسان احیا و ترویج مکارم اخلاق و خوب سوال نمودن برای رشد و شکوفایی استعداد های متعالی انسان است.
– درغیبت امام عصر علیه السلام، ازمهمترین وظایف مجتهد جامع الشرایط(ولایت فقیه) برای سعادت انسان ؛ شناخت و ایجاد ساختار نظام آموزشی و پژوهشی با توزان و انطباق بر ادبیات تعلیم وتربیت شیعه است.
سیدحسام سیدحسینی قهه
جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.
برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.